شکایت نظامی سابق استرالیایی از رسانه ها بابت انتشار جرایم جنگی در افغانستان

شکایت نظامی سابق استرالیایی از رسانه ها بابت انتشار جرایم جنگی در افغانستان

«بن رابرتز اسمیت» عضو سابق هنگ خدمات هوایی ویژه استرالیا (SAS)، علیه سه روزنامه استرالیایی به دلیل مطالبی که در سال 2018 منتشر کرده و او را به دست داشتن در قتل زندانیان غیرمسلح افغان متهم کردند، شکایت کرد.

به گزارش ساز ایرانی، این شکایت بعد از آن طرح می شود که شکایت چندین میلیون دلاری رابرتز اسمیت در ژوین سال 2023 راه به جایی نبرد چون دادگاه متوجه شد که روزنامه ها قادر به اثبات این هستند که اکثر ادعاهای آنها به شکلی قابل ملاحظه درست بوده است.

وکلای این نظامی سابق 45 ساله که درخواست تجدیدنظر کردند، ادعا می کنند که قاضی دادگاه «آنتونی بسانکو» در ارزیابی برخی از شواهد «اشتباه» کرده است. قرار است دادگاه تجدیدنظر دو هفته دیگر برگزار شود.

در طول محاکمه که بیش از یک سال به طول انجامید و بیش از 100 روز را به بررسی شواهد اختصاص داد، شهادت های تکان دهنده ای در مورد قتل های انجام شده توسط سربازان استرالیایی منتشر شد. برخی از شواهد فاش کرد که اقدامات این هنگ نظامی مملو از خشونت بوده است.  

پیش از آغاز این محاکمه مرتبط با افترا، رابرتز اسمیت معروف ترین و شناخته شده ترین سرباز در قید حیات استرالیایی بود که بابت دستگیری یک فرمانده ارشد طالبان نامش بر سر زبان ها افتاد.

با این حال، روزنامه های «ایج»، «سیدنی مورنینگ هرالد» و «کانبرا تایمز»، رابرتز اسمیت را متهم کردند که حین خدمت در افغانستان در رفتارهای مجرمانه و غیراخلاقی مشارکت داشته و او یک غیرنظامی غیر مسلح افغان را با لگد زدن از روی یک صخره پایین انداخته و دستور داد که زیردستانش او را با گلوله هدف قرار دهند.

طبق این گزارش ها، این سرباز سابق استرالیایی حین حضور در افغانستان  یک مرد افغان با پای مصنوعی را به رگبار بسته و بعد پای او را به یک میکده ارتش برده و از آن در کنار هم رزمانش به عنوان وسیله ای برای نوشیدن استفاده کرده بود.

رابرتز اسمیت مسیول قتل یک پیرمرد افغان که در همان ماموریت در سال 2009 در یک تونل پنهان شده بود، شناخته شد.  راساس حکم دادگاه، رابرتز اسمیت در قتل زندانیان غیر مسلح افغان دخیل بوده ولی بابت این اتهامات در دادگاه جنایی متهم نشده است.

پایان خبر ساز ایرانی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شکایت نظامی سابق استرالیایی از رسانه ها بابت انتشار جرایم جنگی در افغانستان" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شکایت نظامی سابق استرالیایی از رسانه ها بابت انتشار جرایم جنگی در افغانستان"، کلیک کنید.