بیانیه مشترک سفت و سخت پس از دیدار دوجانبه شی جین پی و پوتین صادر شد

علاقه مند نبودن به تشدید تنش ها در منطقه و اوکراین؛

بیانیه مشترک سفت و سخت پس از دیدار دوجانبه شی جین پی و پوتین صادر شد

سران روسیه و چین بعد از دیدار در پکن، بر لزوم راهکار سیاسی برای اوکراین، آزادسازی اموال افغانستان توسط ناتو و مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کردند.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری ساز ایرانی، ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه و شی جین پینگ رییس جمهور جمهوری خلق چین بعد از دیدار امروز (پنجشنبه) در پکن، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: روسیه قصد دارد از تلاش های سیاسی و دیپلماتیک کشور های عربی برای حل مناقشات و اختلافات در خاورمیانه حمایت موثر انجام دهد.

گسترش روابط دوستانه و همکاری سازنده بین روسیه و کشور های عربی به طور کامل منافع مشترک ما را تامین می کند.

این بیانیه ضمن اشاره به انجام شدن مذاکرات آتی در سطح نخست وزیران روسیه و چین در مسکو، توضیح می دهد: ما در روسیه منتظر شما هستیم. نشست های منظم بین سران دولت های روسیه و چین، از جمله اجرای توافق های حاصل شده در بالاترین سطح، موثر بوده است.

پوتین و شی با بیان اینکه روسیه موضع عینی و بی طرفانه چین در قبال موضوع اوکراین را مثبت ارزیابی می کند، گفتند: فدراسیون روسیه از آمادگی چین برای ایفای نقش سازنده در موضوع راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای بحران اوکراین استقبال می کند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: روسیه و چین علاقه خود را به حفظ قطب شمال به عنوان منطقه صلح و ثبات به دور از تنش نظامی و سیاسی ابراز می کنند.

روسیه و چین توافق کردند که به تقویت مشارکت استراتژیک خود در بخش انرژی ادامه دهند.

این بیانیه اینگونه ادامه پیدا می کند: فدراسیون روسیه و چین بر لزوم توقف اقداماتی که به طولانی شدن خصومت ها و تشدید درگیری ها در اوکراین دامن می زند، تاکید دارند.

ما خواستار جلوگیری از ورود بحران اوکراین به مرحله غیرقابل کنترل بوده و بر اهمیت گفت وگو به عنوان یک راه حل تاکید می کنیم.

روسای جمهور روسیه و چین خاطر نشان کردند: مسکو از این رویکرد حمایت می کند که اختلافات در اوکراین باید بر اساس منشور سازمان ملل حل شود.

روسیه و چین از این واقعیت پیش می روند که برای حل بحران اوکراین باید ریشه های آن را از بین ببرند.

این بیانیه تاکید می کند: روسیه و چین از حقوق و منافع مشروع خود دفاع خواهند کرد و در برابر تلاش ها برای محدود کردن پتانسیل اقتصادی و سیاست خارجی خود مقاومت خواهند کرد.

توسعه همکاری های روسیه و چین در زمینه دفاعی به طور موثر امنیت منطقه ای و جهانی را افزایش می دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا و ناتو که مسیول اشغال افغانستان هستند، نباید دوباره برای ایجاد زیرساخت های نظامی در آنجا تلاش کنند.

آمریکا و ناتو موظف هستند که در قبال مشکلات اجتماعی و اقتصادی کنونی در افغانستان مسیولیت پذیر باشند.

پوتین و شی ضمن اشاره به توافق روسیه و چین برای افزایش تجارت دوجانبه و بهبود ساختار آن، اظهار داشتند: مسکو و پکن توافق کردند همکاری های بازار را در زمینه های نفت، گاز، گاز طبیعی مایع، زغال سنگ و برق توسعه دهند و ثبات حمل و نقل را تضمین کنند.

این بیانیه درباره بحران های لیبی و افغانستان نیز می گوید: آمریکا و ناتو موظفند اقداماتی را برای آزادسازی ذخایر ملی مسدود شده افغانستان اتخاذ کنند.

روسیه و چین از حاکمیت سوریه و لیبی حمایت کرده و به پیشبرد روند حل و فصل اختلافات کمک می کنند.

در پایان بیانیه مشترک سران پکن و مسکو با اعلام حمایت از پیشرفت موفقیت آمیز روند بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های اتمی، تاکید شده است: فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین علاقمند به متحدکردن تلاش ها برای مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی، افراط گرایی و جنایات فراملی هستند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بیانیه مشترک سفت و سخت پس از دیدار دوجانبه شی جین پی و پوتین صادر شد" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بیانیه مشترک سفت و سخت پس از دیدار دوجانبه شی جین پی و پوتین صادر شد"، کلیک کنید.