سیستان و بلوچستان ۳۴ کانون بحرانی فرسایش بادی دارد

سیستان و بلوچستان ۳۴ کانون بحرانی فرسایش بادی دارد

ساز ایرانی/سیستان و بلوچستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: سرانه بیابان در کشور برای هر نفر نیم هکتار و در سیستان و بلوچستان ۱.۸ هکتار برای هر نفر است که بیش از سه برابر میانگین کشوری است.

علی بامری در گفت وگو با ساز ایرانی افزود: کل وسعت عرصه‌های بیابانی و شن‌زارهای سیستان و بلوچستان ۴ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۲۳۵ هکتار شامل یک میلیون هکتار شن‌زار است و از این مقدار ۵۰۰ هزار هکتار را شن‌زار فعال تشکیل می‌دهد که این مهم خطری جدی برای اراضی کشاورزی، تأسیسات راه‌های مواصلاتی و حتی مناطق مسکونی روستاییان به شمار می‌رود.

 این مسئول ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای ۳۴ کانون بحرانی فرسایش بادی با مساحتی بیش از ۲.۴ میلیون هکتار است که باتوجه‌به اهمیت موضوع بیابان‌زدایی در این استان و نظر به‌شدت فرسایش بادی اقدامات بیابان‌زدایی در این نواحی موردتوجه ویژه قرار گرفته به‌طوری‌که اقدامات پیشگیرانه در جهت مهار و کاهش اثرات بیابان‌زایی در سطح سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

 وی خاطرنشان کرد: حاکم شدن اقلیم خشک در سیستان و بلوچستان سبب شکنندگی و آسیب‌پذیری شدید طبیعت شده که با دخالت‌های انسانی و بی‌توجهی به مراتع بسیاری از اراضی در معرض بیابانی شدن قرار گرفته که با غرس نهال و طرح‌های آبخیزداری درصدد جلوگیری و مهار این پدیده در استان هستیم.

وی ادامه داد: در این بین حدود ۵۰۰هزار اصله نهال نیز در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، در مناطق میانی و شمالی استان تولید شده که بخشی از آن‌ها در پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی استفاده شده است.

بامری عنوان کرد: در سال ۱۳۴۸ در منطقه نیاتک زابل عملیات تثبیت شن در سیستان و بلوچستان به صورت مکانیکی و بیولوژیکی آغاز شد و سپس در سال ۱۳۵۶ با مالچ پاشی بر روی تپه‌های ماسه‌ای ادامه و در شهرستان ایرانشهر نیز عملیات بیابان زدایی در سال ۱۳۵۳ با نهال‌کاری و بذرپاشی شروع و به دنبال آن در سال ۱۳۵۴ عملیات بیابان زدایی با شیوه نهال‌کاری به وسیله گونه‌های تاغ ادامه یافت.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان با اشاره به دیگر اقدامات اجرایی بیابان زدایی تا سال ۱۴۰۲ بیان کرد: نهال‌کاری در سطح ۷۵ هزار و ۳۲۳ هکتار، بذرپاشی و بذکاری در سطح ۲۰۸ هزار و ۲۷ هکتار، مالچ پاشی در سطح ۳۹ هزار و ۲۵۴ هکتار، مراقبت و آبیاری در سطح ۹۰ هزار و ۳۶۹ هکتار، بادشکن غیر زنده در سطح یک‌هزار و ۴۱۱ کیلومتر، باد شکن حاشیه مزارع در سطح چهار هزار و ۱۴ کیلومتر، پخش سیلاب در سطح۳۸ هزار و ۵۲۵ هکتار، حفاظت و قرق در سطح ۶۵۵ هزار و ۹۲۴ هکتار، احداث هلالی آبگیر در سطح ۶۰ هزار و ۵۶۶ هکتار، تولید نهال گلدانی ۱۳ هزار و ۲۱۲ اصله، تولید نهال ریشه‌ای ۸۹ هزار و ۴۸۸ اصله و مدیریت هرز آب سه میلیون و ۴۶۰ هزار و ۸۶۹ مترمکعب از جمله اقدامات اجرای بیابان زدایی است.

وی در پایان گفت: طرح‌های بیابان زایی بدون مشارکت مردم و کشورهای دیگر در سیستان و بلوچستان اجرا نمی‌شود و باید قوانین بهره‌کشی از زمین توسط دولت‌ها اصلاح شود.

پایان خبر ساز ایرانی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سیستان و بلوچستان ۳۴ کانون بحرانی فرسایش بادی دارد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سیستان و بلوچستان ۳۴ کانون بحرانی فرسایش بادی دارد"، کلیک کنید.