به گزارش خبرگزاری ساز ایرانی، علیرضا کاظمی، در چهل و نهمین نشست سراسری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در مشهد مقدس، با اشاره به اینکه فضای تعلیم و تربیت کشور فضای بسیار مهم زیربنایی و حساسی است گفت: همه ما باور داریم که زیرساخت و قطار توسعه کشور از این ایستگاه حرکت میکند و ایستگاه پایانی هم همین جاست و به عبارت دیگر آئینه تمام نمای آینده کشور «مدرسه» است و «معلمان» بالاترین فرصت برای توسعه کشور هستند؛ یعنی اگر بخواهیم آینده جامعه را ببینیم باید مدرسه را ببینیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش از چند مساله اساسی و کلان رنج میبرد اذعان داشت: کوچکانگاری یکی از مسائل مهمی است که آموزش و پرورش از آن رنج میبرد؛ زیرا آموزش و پرورش با تمام اثرگذاریهایی که در توسعه کشور دارد، در اولویت دولتها قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: جالب آنکه همگان از این نهاد مقدس، توقعات و مطالبات فرهنگی و اجتماعی دارند البته درست هم هست. اما زمانی این توقع مورد توجه واقع میشود که میان امکانات و مقدورات رابطه معناداری وجود داشته باشد.
کاظمی با اشاره بر اینکه بسیاری از این نابسامانیها ناشی از کوچک انگاری نظام تعلیم و تربیت است گفت: غفلتهای زیادی در این سالها صورت گرفته است که شامل، غفلت از منابع انسانی، تأمین و تربیت معلم، امکانات و استانداردهای لازم که لازمه توسعه کشور است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه فرا ملی است افزود: ا ین دستگاه مولد، مولد سرمایههای انسانی سایر دستگاه هاست. سرمایهگذاری در آموزش و پرورش بالاترین سرمایهگذاری محسوب میشود.
وی ادامه داد: مشکل بعدی ما سادهانگاری است. زیرا پیچیدهترین، وسیعترین، پرحجمترین، ظریفترین دستگاه، دستگاه تعلیم و تربیت است.
وی بیثباتی مدیریتی را از دیگر آسیبهای بزرگ این نهاد برشمرد و گفت: آموزش و پرورش در دو گذار؛ تغییر دولتها و مجلس آسیب می بیند زیرا در این گذارها؛ چرخه بی ثباتی مدیریت به اوج میرسد و این اقدام حرکت آموزش پرورش را صفر میکند.
به گفته کاظمی؛ اگر معتقدیم که معلمان و نظام تعلیم و تربیت زیرساخت توسعه کشور را جهت میدهند باید بدانیم که دانشگاهی مثل دانشگاه فرهنگیان، راهبران و افسران و معلمان این دستگاه را تربیت میکند.
وی مهمترین مأموریت دانشگاه فرهنگیان را تمرکز در حوزه تربیتی و فرهنگی دانست و گفت: این امر نیاز اول جامعه ماست. بنابراین مکلفیم و موظفیم باورها، ارزشها، اعتقادات و مهارتهای لازم را در وهلهی اول به نسل جدید منتقل کنیم.
کاظمی افزود: کارکردها در حوزههای فعالیتهای فرهنگی و تربیتی و اجتماعی کمرنگ شدهاند و این امر سبب شده، امروز با آموزش زدگی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی مواجه شویم.
وی در ادامه افزود: امروز تمام تمرکز دانش آموزان و معلمان بر این امر است که معدلها ارتقا پیدا کند. لذا شما حضور دانش آموزان را در فعالیتهای اثر گذار فرهنگی و تربیتی کمتر مشاهده میکنید. مسئولیت شما عزیزان در دانشگاه فرهنگیان به مراتب سنگینتر از سایر دانشگاهها است. شما میتوانید فعالیتهای آموزشی را متوازن با فعالیتهای فرهنگی و تربیتی بالا ببرید.
به گفته وی؛ دانشگاه فرهنگیان میتواند اولین مکان برای مقابله با نفوذ اعتقادی دشمن باشد. نفوذ در باورها، در اعتقادات، در نگرشها در دیدگاههای سیاسی و در دیدگاههای جهانی.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز اگر ما معلم باورمند نداشته باشیم، آموزههای فرهنگی و آرمانهای انقلاب ترویج پیدا نمیکند. بخش مهمی از تغییر نگرشها و تعمیق باورها به دستان معلمان رقم میخورد و شما بالاترین فرصت برای آموزش و پرورش و توسعه کشور هستید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مهم ترین ماموریت دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیتی است/ معلمان بالاترین فرصت برای توسعه کشور – خبرگزاری ساز ایرانی | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مهم ترین ماموریت دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیتی است/ معلمان بالاترین فرصت برای توسعه کشور – خبرگزاری ساز ایرانی | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.