پنج پنج، اسم رمز عروج برای لاله‌های دیار آفتاب

ساز ایرانی/مرکزی در میان تمام روزهای سال‌های تاریخ یک ملت بعضی روزها درخشش خاصی دارند، تکراری و معمولی نیستند و تقویم را که ورق می‌زنی، قصه جذاب‌شان نمی‌گذارد به سادگی عبور کنی، باید بمانی و سطر سطر داستان‌شان را بخوانی.

در چنین روزهایی برخی آدم‌ها بدجور آدمیت‌شان را به رخ می‌کشند و در مقابل، گروه دیگری از آدم‌ها آدمیت‌شان را در مسیر خودخواهی، سلطه‌طلبی، تجاوز، استبداد و بسیاری صفات رذیلانه دیگر سر می‌برند و این همان نقطه‌ای است که لاله‌ها پرپر می‌شوند.

پنج مرداد، برای مردم اراک از این دسته روزهاست. روزی که از سویی، سه بار دیده مردم این شهر را گریان و از سوی دیگر، سه بار آنان را به فتح قله‌های بلند افتخار نائل کرد.

این روز یادآور سه واقعه در تاریخ دفاع مقدس است، وقایعی که در آن مردم اراک ۲۰۹ شهید تقدیم این سرزمین کردند.

پنج پنج سال ۶۱؛ کربلای رمضان و ۷۲ مفقودالاثر

عملیات رمضان، یادآور لب‌های تشنه فرزندان این سرزمین و تداعی‌کننده لب‌های تشنه سیدالشهدا و ۷۲ تن از یارانش است.

۶۰۰ رزمنده استان مرکزی در این عملیات که بزرگ‌ترین نبرد زمینی دفاع مقدس بود به ندای فرمانده شجاع خود، سردار شهید ناصر بختیاری لبیک گفتند تا از سرزمین و مردم خود دفاع کنند.

پنج پنج، اسم رمز عروج برای لاله‌های دیار آفتاب

گرمای طاقت‌فرسای تابستان در جنوب کشور و نبرد نفر در مقابل تانک‌های دشمن بعثی، کار را دشوار کرده بود و در روز پنجم مردادماه، ۸۰ نفر از رزمندگان اراکی با لب‌هایی تشنه به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

از میان شهدا، ۷۲ نفر مفقودالاثر شدند و مردم اراک به یاد آنها در مراسمی باشکوه و بی‌تکرار، از مسجد آقاضیاالدین تا گلزار شهدا، ۷۲ دسته ‌گل لاله را تشییع و مزارها را از لاله‌های پَرپَر، پُر کردند.

مادران، ده‌ها سال چشم انتظار ماندند تا سرانجام دعایشان اجابت شد و با تدفین چند پیکر تفحص شده این عملیات بر روی گلبرگ‌های گلزار شهدای اراک، به آرامش رسیدند.

پنج پنج سال ۶۵؛ پرپر شدن گل‌های لاله در حین خدمت

اراک به عنوان قطب صنعت کشور به علت نقش مهم صنایعی همچون آلومینیوم، هپکو، آذرآب، واگن پارس و ماشین‌سازی در پیروزی عملیات‌های دفاع مقدس، همواره خشم دشمن بعثی را برمی‌انگیخت و به همین دلیل ۲۷ بار هدف بمباران قرار گرفت که منجر به شهادت و جانباز شدن ۹۰۰ نفر از شهروندانش شد.

در پنجمین روز از پنجمین ماه سال ۶۵ دشمن ثابت کرد که می‌شود با بی‌رحمی تمام، جنگ را به قیمت کشتن زنان و کودکان بی‌گناه، به مرکزی‌ترین نقاط کشور بکشاند.

در آنروز رژیم بعث بمب‌هایش را بر سر پنج کارخانه بزرگ شهر اراک ریخت که به دنبال آن ۸۷ کارگر بی‌گناه، شهید و ۲۹۰ نفر جانباز شدند و شهر، رنگ سرخ گل‌های لاله به خود گرفت.

پنج پنج، اسم رمز عروج برای لاله‌های دیار آفتاب

پنج پنج، اسم رمز عروج برای لاله‌های دیار آفتاب

تاریخ یک بار دیگر تکرار شد و این بار نیز مردم اراک در مراسمی باشکوه لاله‌های پرپر شده راه خدمت را تا گلزار شهدا تشییع کردند.

ولی فردای پنجم مرداد، تمام کارگران پنج صنعت بمباران شده اراک، جهت تداوم راه یاران شهید خود و با این هدف که چرخ تولید و اقتصاد کشور در آن دوران حساس متوقف نشود در محل کار خود حاضر شدند و زنگ شروع به کار تمام کارخانه‌ها به‌ صدا درآمد تا ثابت کنند قلب تپنده صنعت کشور زیر آتش وحشیانه دشمن حتی یک روز هم متوقف نخواهد شد. 

پس از گذشت قریب به چهل سال از آن واقعه دردناک، اراک همچنان از شجاعت کارگران صنایع به خود می‌بالد.

پنج پنج سال ۶۷؛ لاله‌ها، کمر منافقین را شکستند

ایران در اواخر تیرماه سال ۶۷ قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت، اما عراق با بهانه‌جویی دوباره و با این رجزخوانی که سه روزه با همراهی منافقین، حکومت ایران را در دست می‌گیرد، راهی مرزهای کشورمان شد.

منافقین به خیال تصاحب این سرزمین با تجهیزاتی پیشرفته‌ و با لشکری چند هزار نفری از مرز خسروی به خاک کشورمان حمله کردند، اما با رشادت رزمندگان رشید از جمله مردان لشکر ۷۱ روح‌الله اراک و فرماندهی سردارانی چون شهید صیاد شیرازی و سرداران شهرمان، احمد سلیم‌آبادی و عبدالله خسروی، طی عملیات مرصاد و در تاریخ پنجم مرداد ماه سال ۶۷، حماسه‌ای دیگر آفریدند و این غائله را خاموش کردند و ۶۰۰ منافق را به هلاکت رساندند.

پنج پنج، اسم رمز عروج برای لاله‌های دیار آفتاب

به دنبال این افتخارآفرینی، مردم این شهر برای سومین بار در روز پنجم مرداد، راهی گلزار شهدا شده و ۴۲ گل لاله سرزمین آفتاب را به خاک سپردند.

اینگونه بود که پنج پنج در تاریخ اراک روزی به یادماندنی شد و پرپر شدن ۲۰۹ گل لاله این شهر در چنین روزی بهانه خوبی شد برای اینکه این روز تحت عنوان روز ایثار و مقاومت شهر اراک نامگذاری شود، باشد که خاطره شهدای این روز همچنان در یاد مردمان دیار آفتاب زنده بماند.

پایان خبر ساز ایرانی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پنج پنج، اسم رمز عروج برای لاله‌های دیار آفتاب" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پنج پنج، اسم رمز عروج برای لاله‌های دیار آفتاب"، کلیک کنید.