به گزارش ساز ایرانی، هایپرلوپ که زمانی توسط ایلان ماسک، غول فناوری، به عنوان ایده ای نو مطرح شد، شامل کپسول هایی است که با استفاده از میدان های مغناطیسی معلق شده و با سرعتی در حدود 700 کیلومتر در ساعت در داخل لوله هایی با فشار کم حرکت می کنند.
به نقل از یورونیوز، طرفداران این فناوری آن را بسیار کارآمدتر از پروازهای کوتاه، قطارهای پرسرعت و کامیون های حمل بار می دانند.
اما از زمانی که ایلان ماسک این ایده را مطرح کرد که به گفته او می تواند مسافران را در عرض 30 دقیقه بین لس آنجلس و سانفرانسیسکو (با فاصله تقریبی 645 کیلومتر) جابجا کند، پیشرفت این پروژه از ایده های روی کاغذ به دنیای واقعی بسیار کندتر از حد انتظار بوده است.
ساشا لام، مدیر این مرکز می گوید: «من فکر می کنم تا سال 2030 اولین مسیر هایپرلوپ به طول تقریبی 5 کیلومتر راه اندازی خواهد شد که در آن مسافران به طور واقعی جابجا می شوند.در واقع، مقدمات ساخت چنین مسیرهایی در کشورهایی مانند ایتالیا و هند در حال انجام است.»
اما همه افراد نسبت به آینده هایپرلوپ خوشبین نیستند.
رابرت نولاند، استاد برجسته در دانشکده سیاست گذاری عمومی و برنامه ریزی بلواستاین در دانشگاه راتگرز می گوید: «این نمونه دیگری از سیاستمدارانی است که به دنبال یک سراب درخشان هستند، در حالی که سرمایه گذاری های اساسی در زیرساخت ها ضروری است. هزینه های ساخت این سیستم بسیار بالا است.»
ساشا لام در پاسخ به این منتقدان می گوید که آنها باید خودشان از این مرکز دیدن کنند.
او می گوید: «ما مرکز اروپایی هایپرلوپ را ساخته ایم و با توجه به آنچه تاکنون ساخته ایم، می دانیم که می توانیم از نظر اقتصادی با قطارهای پرسرعت رقابت کنیم.»
لوله مرکز آزمایش هلند از 34 بخش مجزا تشکیل شده که قطر اکثر آنها 2.5 متر است. یک پمپ خلاء که در یک محفظه فولادی در کنار لوله قرار دارد، هوا را از داخل لوله خارج می کند تا فشار داخلی را کاهش دهد. این کار باعث کاهش اصطکاک و امکان حرکت کپسول ها با سرعت های بسیار بالا می شود.
یک کپسول آزمایشی دیگر که توسط هاردت هایپرلوپ، پیشگام هلندی هایپرلوپ ساخته شده است، ماه آینده در اولین آزمایش های این مرکز با سرمایه گذاری های خصوصی و همچنین کمک های مالی از دولت استانی، دولت ملی هلند و کمیسیون اروپا، شرکت خواهد کرد.
بزرگراهی از لوله ها
لوله «وندام» دارای یک ویژگی خاص است، به طوری که به یک سیستم سوییچ مجهز شده است که به آن اجازه می دهد به دو لوله مجزا تقسیم شود. این عنصری زیرساختی که برای کاربردهای دنیای واقعی این فناوری ضروری خواهد بود.
مارینوس ون در میس، مدیر فناوری و مهندسی در هاردت می گوید: «تغییر مسیر برای هایپرلوپ بسیار مهم است، زیرا به این وسیله ها اجازه می دهد تا از هر مبدا به هر مقصدی سفر کنند.»
«این کار یک شبکه ایجاد می کند که در آن نوعی بزرگراه از لوله ها وجود دارد و وسایل نقلیه می توانند از طریق رمپ های ورودی و خروجی وارد و خارج شوند یا برای رفتن به بخش دیگری از اروپا یا به مقصدی دیگر تغییر مسیر دهند.»
با ادامه آزمایش ها در وندام ، توسعه دهندگان هایپرلوپ امیدوارند که در آینده شاهد استفاده از این فناوری در مسیرهای مختلف باشیم.
ساشا لام می گوید: «چالش اصلی این است که تعهدات دولتی برای ساخت مسیرها را جلب کنیم و از سوی دیگر، منابع مالی جدیدی برای انجام آزمایش های لازم و ارایه نمونه های عملی از این فناوری پیدا کنیم تا این اتفاق عملی شود.»
5858
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سفر زمینی با سرعت 700 کیلومتر در ساعت/ بزرگراه لوله ای در راه اروپا" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سفر زمینی با سرعت 700 کیلومتر در ساعت/ بزرگراه لوله ای در راه اروپا"، کلیک کنید.