تصادفات رانندگی که در کشورهای مختلف جهان رخ می دهد سالانه جان حدود 1.19 میلیون نفر را می گیرد و مصدومان زیادی نیز برجای می گذارد.
به گزارش ساز ایرانی، از واژگونی اتوبوس های حامل دانش آموزان در اردوهای مدارس تا تصادفات خودروهای شخصی در تعطیلات و تصادفات شهری، خطای انسانی مهمترین عامل تصادفات جاده ای اعلام می شود.
این خطاها مواردی چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، رانندگی و به خصوص خستگی و خواب آلودگی و سرعت بالا را شامل می شود. با این وجود کارشناسان علاوه بر عامل انسانی، امنیت جاده ها و کیفیت خودروها را نیز از مولفه های مهم حوادث جاده ای برمی شمرند.
از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف جاده ای ساده ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.
بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، از سال 2010 میلادی، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای با 5 درصد کاهش به 1.19 میلیون نفر در سال رسیده است. با این حال، تصادفات جاده ای همچنان یک بحران ایمنی جهانی است که عابران پیاده، دوچرخه سواران و سایر افراد آسیب پذیر را تهدید می کند.
یکی از اقدامات معمولی که کشورها برای کاهش تصادفات انجام می دهند، افزایش جریمه های رانندگی است که باعث می شود رانندگان در هنگام رانندگی احتیاط های بیشتری را در نظر بگیرند و در نهایت حوادث نیز کاهش یابد.
بنابر این گزارش، صدمات ناشی از تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ کودکان و جوانان 5 تا 29 ساله است.
همچنین 92 درصد از تلفات جانی در جاده های جهان در کشورهای با درآمد کم یا متوسط رخ می دهد و این در حالی است که این کشورها حدود 60 درصد از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند.
این گزارش همچنین می افزاید بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در میان افراد آسیب پذیر از جمله عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران است.
در همین حال بر اساس آمارها، بین 20 تا 50 میلیون نفر دیگر از صدمات غیر کشنده بر اثر تصادفات رنج می برند و بسیاری از آنها دچار معلولیت می شوند.
صدمات ناشی از تصادفات جاده ای در عین حال خسارات اقتصادی قابل توجهی را برای افراد، خانواده های آنها و به طور کلی ملت ها ایجاد می کند. این خسارات ناشی از هزینه های درمان و همچنین کاهش بهره وری برای کسانی است که بر اثر جراحات از کار افتاده اند و همچنین برای اعضای خانواده های آنها که برای مراقبت از مصدومان نیاز به مرخصی از کار یا محل تحصیل دارند.
چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟
وضعیت اجتماعی و اقتصادی
بیش از 90 درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می دهد. نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در منطقه آفریقایی WHO بالاترین و در منطقه اروپا کمترین میزان است. حتی در کشورهای پردرآمد، افرادی که دارای پیشینه های اجتماعی-اقتصادی پایین ترند، بیشتر درگیر تصادفات ترافیکی جاده ای هستند.
سن
صدمات ناشی از تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ کودکان و جوانان 5 تا 29 ساله است. به علاوه دو سوم تلفات ناشی از تصادفات جاده ای در بین افراد در سن کار (18 تا 59 سال) رخ می دهد.
جنسیت
مردان معمولاً 3 برابر بیشتر از زنان در تصادفات جاده ای کشته می شوند.
افزایش آمار قربانیان تصادفات جاده ای در اتحادیه اروپا
آمار کشته شدگان در تصادفات رانندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2022 با 4 درصد رشد نسبت به سال قبل به 25 هزار و 500 نفر رسید.
در آلمان به ویژه آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی نسبت به سال قبل افزایش داشته است. در سال 2022 در آلمان 2782 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جانشان را از دست دادند که 9 درصد بیشتر از سال قبل است.
کارشناسان می گویند کمترین میزان مرگ و میر در جاده ها در سال 2021 بود که به دلیل پاندمی کرونا و تعطیلات عمومی، خیابان ها و جاده ها بسیار کم رفت و آمد بودند.
به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا تصادفات رانندگی در سال 2022 در اتحادیه به نسبت سال قبل از گسترش بیماری کرونا 9 درصد کاهش داشته اما آمار کشته شدگان به سرعت کم نمی شود. در سال 2018 اتحادیه اروپا این هدف را ترسیم کرد که شمار کشته شدگان رانندگی تا سال 2030 به نصف کاهش پیدا کند.
بیشترین کاهش تعداد کشته شدگان مربوط به دو کشور لیتوانی و لهستان است که بین سال های 2019 تا 2022 حدود 30 درصد بوده است. تلفات انسانی تصادفات در لهستان اما همچنان بالاتر از حد متوسط اروپاست.
چگونه می توان از تصادفات رانندگی جلوگیری کرد؟
می توان از صدمات ناشی از تصادفات جاده جلوگیری کرد. دولت ها باید برای رسیدگی به ایمنی جاده ها به شیوه ای جامع اقدام کنند. این امر مستلزم مشارکت چندین بخش مانند حمل و نقل، پلیس، بهداشت و آموزش و همچنین بخش خصوصی و … است. این امر نیاز به اقداماتی دارد که ایمنی جاده ها، وسایل نقلیه و همه افراد در جاده را مورد توجه قرار دهد.
مداخلات موثر شامل طراحی زیرساخت های ایمن تر و ترکیب ویژگی های ایمنی راه در برنامه ریزی حمل ونقل، بهبود ویژگی های ایمنی وسایل نقلیه، افزایش مراقبت های پس از تصادف، تنظیم و اجرای قوانین مربوط به خطرات کلیدی و افزایش آگاهی عمومی است.
راه های افزایش ایمنی
دولت ها می توانند بخش بزرگی از عوامل تصادفات رانندگی را با بالا بردن استانداردهای جاده ای، ایجاد قوانین ایمنی خودرو و فرهنگ سازی و آموزش صحیح رانندگان از میان بردارند.
برخی از اقدامات در این زمینه عبارتند از:
– کاهش تخطی از سرعت مجاز با استفاده از افزایش آگاهی رانندگان، تشدید مجازات متخلفان، توسعه سیستم نظارت و کنترل
ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران با راهبردهای ارتقای نظام آموزش موتور سواران، ترویج استفاده از کلاه و لباس ایمنی، تجهیز موتورسیکلت ها به سیستم های خودکار تطبیق سرعت و تشدید مجازات متخلفان
– کاهش معضل خستگی رانندگان از طریق افزایش آگاهی، بهبود سیستم نظارت بر ساعات کار رانندگان حمل و نقل عمومی و توسعه و تجهیز استراحتگاه های بین راهی
– ارتقای ایمنی عابران پیاده
– بهبود وضعیت استفاده از کمربند ایمنی
– کاهش استعمال مواد مخدر، الکل و مواد محرک
– بهبود رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی
– ارتقای ایمنی وسایل نقلیه
– ارتقای سیستم خدمات امداد، نجات و فوریت های پزشکی
پایان خبر ساز ایرانی
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تصادفات جاده ای سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را در جهان می گیرد" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تصادفات جاده ای سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را در جهان می گیرد"، کلیک کنید.