اوتیسم چیست آیا درمان دارد

اختلال حرکتی و حسی :خیره شدن طولانی مدت به حرکت دورانی وسایل منزل مانند حرکت لباسشویی یا پنکه از دیگر علایم این بیماری است . این کودکان ممکن است ساعت ها به دور خود بچرخند و از این کار لذت ببرند . همچنین کودک اوتیسمی روی پنجه پای خود راه می رود و نمی تواند به صورت طبیعی راه برود . واکنش غیرطبیعی به صداها مانند جیغ کشیدن در هنگام روشن کردن جاروبرقی از جمله علایم این بیماری است . حساس بودن به تغییر از جمله تغییر پوشش یا غذا از جمله علایم مشکوک به این بیماری است.

اوتیسم چیست آیا درمان دارد

درمان رایج اوتیسم :این اختلال درمان دارد و هر چه زودتر والدین برای درمان اقدام کنند کودک سریع تر بهبود می یابد . درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارد و می توانند مانند افراد عادی به زندگی خود ادامه دهند . اگر کودکی در زمینه تکلم مشکل داشته باشد ، به گفتار درمان ارجاع داده می شود .اگر در برقراری رابطه مشکل داشته باشند باید همکاران روانشناس با رفتاردرمانی و بازی درمانی این مشکل را برطرف کنند . اختلال های رفتاری در این کودکان معمولا از طریق دارو درمان صورت می گیرد .

آیا تا به حال در نزدیکان و دوستان خود افرادی را دیده اید که رفتارهای عجیب و غریب از خود نشان دهند؟با لباس اسپایدرمن واقعی ، می توانید به احساس اکشن و ماجراجویی فیلم های محبوب خود پیوسته و خود را به عنوان یکی از ابرقهرمانان جهان احساس کنید. یا اینکه در یک بعد و در یک زمینه بسیار خوب عمل کنند اما به طور کلی نتوانند ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنند؟ آیا تا به حال کسی را که به بیماری اوتیسم مبتلا باشد دیده اید؟ می دانید این بیماری چه علایم و نشانه هایی دارد؟

آیا می توان اوتیسم را درمان کرد؟ انواع اوتیسم چیست؟اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید بهتر است که این مطلب دکترتو را تا انتها بخوانید. همچنین اگر از نزدیکان شما کسی به اوتیسم مبتلا است، می توانید با دریافت نوبت بهترین  یا از دکترتو برای بهبود توانایی های بیمار خود، اقدامات لازم را انجام دهید. می توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با وارد کردن تخصص روانپزشکی در شهر خود، از بهترین دکترهای روانپزشک در دکترتو نوبت بگیرید یا مشاوره تلفنی و متنی دریافت کنید.

بیماری اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده ی عصبی – رفتاری و از جمله است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علایم، آن را اختلال طیف اوتیسم می نامند. این بیماری اختلال در طیف وسیعی از علایم و مهارت ها در سطوح مختلف را شامل می شود.درجات مختلف این بیماری می تواند از یک اختلال ساده که تا حدودی زندگی طبیعی بیمار را محدود می کند، تا یک ناتوانی شدید که به مراقبت های اساسی نیاز دارد، گستردگی داشته باشد.

کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط مشکل دارند و قادر به فهم افکار و احساسات دیگران نیستند، بنابراین در بیان احساسات خود از طریق کلمات، رفتارها، حالات صورت یا لمس کردن دچار مشکل هستند.لباس های سگ های نگهبان نشان از حساسیت صاحبانشان نسبت به راحتی و سلامتی آن ها دارد. اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده ی عصبی-رفتاری است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علایم، آن را اختلال طیف اوتیسم می نامند.

علایم اوتیسم چیست؟

علایم اوتیسم معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می شود و برخی کودکان این علایم را از بدو تولد نشان می دهند. با این حال بعضی ها در ابتدا طبیعی به نظر می رسند، اما این علایم به طور ناگهانی از 18 تا 36 ماهگی ظاهر می شوند. برخی افراد تا زمانی که در جامعه حضور نیابند، علایم اختلالات ارتباطی را بروز نخواهد داد. بیماری اوتیسم تاثیرات فراوانی بر تعاملات اجتماعی و ارتباطات فرد می گذاردعوارض اوتیسم :آیا همراه با اوتیسم ممکن است بیماری دیگری ایجاد شود؟ در کودکان اوتیسمی دیده شده که به همراه این بیماری اختلال بیش فعالی یا عدم تمرکز نیز مشاهده می شود.

کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند؟خصوصیات و ویژگی های زیر ممکن است که در افراد اوتیسمی دیده شود. درواقع این ویژگی ها بیشتر در کودکان اوتیسمی دیده می شوند. اگر از خود می پرسید که علایم اوتیسم در کودک دو ساله چیست، ویژگی های زیر را در نظر داشته باشید.در نظر داشته باشید که کودکان اوتیسمی بسیار حساسند. مثلا ممکن است در مواجهه با صدا، لمس، بو یا دیدن مناظری که برای دیگران عادی است، دچار مشکلات جدی و یا دردناکی شوند. همچنین این کودکان ممکن است حرکاتی تکرارشونده و تقلیدی مانند تاب خوردن، قدم زدن یا دست زدن را انجام دهند و واکنش های غیرعادی نسبت به مردم یا وابستگی شدیدی به اشیا دارند.

کودکان اوتیسمی در برابر تغییرات معمول زندگی مقاومت داشته یا با رفتارهای پرخاشگرانه به خود آسیب می رسانند.ممکن است گاهی اوقات اصلا متوجه افراد، اشیا یا اتفاقات اطراف خود نشوند. برخی از این کودکان ممکن است دچار تشنج شوند و اولین تشنج آن ها در زمان بلوغ باشد. به علاوه برخی مبتلایان به اوتیسم تا حدودی دچار اختلالات شناختی هستند، اما برخلاف دیگر اختلالات شناختی که با تاخیر رشد در تمامی زمینه ها شناخته می شود، اوتیسمی ها مهارت های مختلفی دارند. به طور مثال ممکن است فرد در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل است، اما در زمینه های دیگر مانند طراحی، ساخت موسیقی، حل مسایل ریاضی یا حفظ کردن مطالب مهارت بسیار بالایی دارند و در تست های هوش غیرکلامی دارای هوش متوسط یا بالایی هستند.

در مواجهه با اوتیسم به چه دکتری مراجعه کنیم؟اگر فرزند شما و یا در نزدیکان و آشنایان شما، کسی با علایم اوتیسم دیده شده است، بهتر است که برای بررسی های بیشتر و تشخیص دقیق بیماری به متخصص مراجعه کنید. حتما این سوال ذهن شما را درگیر می کند که به کدام دکتر مراجعه کنید؟ چه پزشکی می تواند اوتیسم را تشخیص دهد و یا آن را درمان کند؟ برای تشخیص و درمان اوتیسم باید به متخصص روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید.هر دو دکتر را می توانید در دکترتو پیدا کنید. برای اینکار می توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص روانپزشکی و یا روانشناسی در شهر مورد نظر خود، از بهترین دکتر های و یا نوبت دریافت کنید.

علت اوتیسم چیست؟عامل اوتیسم دقیقا مشخص نیست، اما محققان معتقدند که اختلال در بخش هایی از مغز که مسیول تفسیر پیام های دریافتی از اندام های حسی و پردازش گفتار در مغزاست، منجر به اوتیسم می شود. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر محیط روانی اطراف کودک مانند مراقبان او بر ایجاد اوتیسم وجود ندارد.ژنتیک: اوتیسم با سابقه ی خانوادگی مثبت، ارتباط دارد، محققان ترکیب خاصی از ژن ها را عامل آن می دانند.سن بالا: اما عوامل دیگری مانند سن بالای پدر یا مادر شانس ابتلای کودکان به اوتیسم را افزایش می دهد.برخی داروها: استفاده از برخی داروها و مواد شیمیایی در زمان بارداری مانند داروهای ضد تشنج، مصرف مشروبات الکلی نیز شانس ابتلای فرزند به اوتیسم را افزایش می دهد.

اختلالات متابولیسمی: اختلالات متابولیسمی مانند دیابت یا چاقی مادر حتی باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به اوتیسم می شود.نقص آنزیمی: در برخی موارد اوتیسم به دلیل برخی اختلالات مانند فنیل کتونوریای درمان نشده ( نقص متابولیکی مادرزادی که به دلیل کمبود آنزیم فنیل الانین هیدروکسیلاز، سطح فنیل الانین در خون افزایش یافته همچنین ادرار و تنفس آن ها بوی کپک می دهد) و سرخچه رخ می دهد.گرچه برخی بعضی اوقات واکسیناسیون را علت اوتیسم می دانند، اما هیچ گونه شواهدی مبنی بر تایید این فرضیه پیدا نشده است!

در این حالت ابتدا باید بیش فعالی درمان شود . تشنج از دیگر مشکلاتی است که در این بیماری مشاهده می شود .که در ابتدا باید توسط متخصص اعصاب درمان شود سپس به روانپزشک برای درمان اوتیسم مراجعه شود . هر بار که پسرم لباس بتمن کودکانه اش را می پوشد، مثل یک قهرمان از خانه بیرون می رود. اختلال در خواب از جمله عوارض آن است که  بهترین روانپزشک تهران ابتدا این مشکل را برطرف می کند و به والدین آموزش بهداشت خواب را می دهند تا به کودک در داشتن خواب راحت کمک کنند .

عوامل خطر ایجاد اوتیسم چیست؟شیوع اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است. عوامل نژادی، قومی، اجتماعی، میزان درآمد خانواده، سبک زندگی یا تحصیلات بر ابتلای کودکان به اوتیسم هیچ تاثیری ندارد. این بیماری روندی رو به رشد دارد اما هنوز علت افزایش آن مشخص نیست که آیا به دلیل افزایش تشخیص درست بیماری است یا بروز سایر بیماری ها؟راه های تشخیص اوتیسم چیست؟هیچ آزمون خاصی جهت تشخیص اوتیسم وجود ندارد، در عوض، پزشکان این اختلال را در دوران کودکی و قبل از 3 سالگی از طریق گزارشات والدین از رفتارها، مشاهدات و رد سایر بیماری ها و مشکلات، تشخیص می دهند.تشخیص افتراقی اوتیسم چیست؟

اگر کودکی دچار مشکلات شنوایی باشد، می تواند علایمی شبیه به اوتیسم داشته باشد.اوتیسم درمان قطعی دارد؟هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد. درمان اوتیسم در هر فرد با توجه به وجود علایم متفاوت است و درمان ها و راه حل هایی جهت مدیریت مشکلات همراه با اوتیسم وجود دارد، که این مشکلات می تواند شامل ، افسردگی، اختلال وسواسی – اجباری و اختلالات خواب باشد. در حالی که ممکن است این درمان ها برای همه ی افراد مبتلا به اوتیسم موثر واقع نشود، گزینه های کمک کننده ی بسیاری به مردم وجود دارد.

بهبود کودک مبتلا به اوتیسم:مداخلات درمانی سودمند شامل موارد زیر هستند:تحلیل رفتار کاربردی: مربی در ابتدا سعی می کند که پیرامون رفتارهای خاص فرد مبتلا به اوتیسم و تاثیر محیط بر این رفتارها و نحوه ی یادگیری اطلاعاتی به دست آورد و هدف این درمان تقویت رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهای منفی است. همچنین می تواند به بهبود ارتباطات، حافظه، تمرکز و عملکرد تحصیلی کمک کند. مربی می تواند با تجزیه و تحلیل رفتارهای فعلی و آموزش گام به گام رفتارهای جدید، باعث بهبود عملکرد فرد مبتلا و همچنین اطرافیان او شود.

رویکرد مبتنی بر روابط و تفاوت های فردی و توسعه ای: درمانی که بیشتر با نام فلورتایم شناخته می شود. در این روش کودک و والدین با هم در زمین بازی قرار می گیرند و به فعالیت هایی که کودک دوست دارد، مشغول می شوند. اجازه می دهند که کودک بازی را هدایت کند که منجر به توسعه ی توانایی های کودک می شود. از طریق این مشارکت، یک کودک مبتلا به اوتیسم، ارتباطات دو طرفه و پیچیده، تفکر احساسی و صمیمیت، چگونگی کنترل خود و ارتباط با محیط پیرامون را یاد می گیرد. همچنین در روش تحلیل رفتار کاربردی نیز جهت حمایت از درمان از این رویکرد استفاده می کنند.

کار درمانی و اقدامات حمایتی برای اوتیسمی ها:کاردرمانی: به کودک مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا مهارت های روزمره ی زندگی مانند پوشیدن لباس بدون کمک دیگران، رعایت نظافت و بهداشت و سایر مهارت های حرکتی را یاد بگیرد. آموزش این مهارت ها به کسب استقلال او کمک می کند. افراد مبتلا به اوتیسم این حرکات را به مدت 30 تا 60 دقیقه خارج از جلسات درمانی تمرین می کنند.آموزش پاسخ محور: هدف از این درمان تقویت انگیزه جهت یادگیری و برقراری ارتباط در کودکان اوتیسم است و درمانی مبنی بر بازی است که بر تقویت طبیعی متمرکز است.

به عنوان مثال، اگر کودک یک ماشین اسباب بازی بخواهد و خواسته ی خود را از راه مناسبی بیان کند، آنها به جای یک پاداش غیرمرتبط مانند آبنبات، ماشین اسباب بازی را دریافت می کنند. این اقدام باعث تشویق کودکان اوتیسم به شروع تعاملات اجتماعی می شود و تنها به آنها پاسخ می دهند.مداخله در توسعه ی روابط: این درمان متمرکز بر اهمیت تفکر پویا یا توانایی انعطاف پذیری افکار و موقعیت های پردازشی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اوتیسم است. هدف این نوع مداخله شامل درک دیدگاه های دیگران، تغییر پردازش و دریافت اطلاعات از چندین منبع به طور همزمان، نظیر بینایی و شنوایی، بدون احساس سردرگمی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اوتیسم چیست آیا درمان دارد" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اوتیسم چیست آیا درمان دارد"، کلیک کنید.