سرنوشت پلاسکو و متروپل در انتظار پاساژ قدس/ ضرورت ایمن‌سازی – خبرگزاری ساز ایرانی | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری ساز ایرانی، گروه استان‌ها* محمدرضا بهرامی‌صفت: وقتی یاد اتفاق تلخ پلاسکو می‌افتیم خاطرات تلخی در اذهان‌مان عبور می‌کند، روزهای پر التهاب کشور و آتش‌نشانی‌هایی که جان خود برای نجات جان و مال مردم به خطر انداختند و شهید شدند.

یا حادثه تلخ متروپل آبادان و از این دست رویدادهای تلخ که با سهل‌انگاری جان و مال مردم به راحتی از دست می‌روند، در بازارهای قدیمی و بافت قدیمی شهر پاساژهای با قدمت وجود دارند که مانند یک بمب ساعتی هستند که هر لحظه امکان دارد یک رویداد تلخ رقم بخورد.

آتش‌سوزی مغازه‌ها، انبارها، و پاساژهای شهر همدان که می‌تواند چندین خانواده را در شهر عزادار کند و سرمایه‌های چندین ساله یک فرد را نابود کند.

یکی از این پاساژهای قدیمی همدان که بیش از ۴۰ قدمت دارد، پاساژ قدس است که هرلحظه امکان ریزش و تخریب آن می‌تواند جان عموم شهروندان و کسبه آن را با خطر جدی مواجهه کند.

سرنوشت پلاسکو و متروپل در انتظار پاساژ قدس/ ضرورت ایمن‌سازی

و اگر اقدامی برای تخریب آن صورت نگیرد باید شمارش معکوس یک حادثه تلخ را در همدان به صدا دربیاوریم.

در این ارتباط گفتگویی با رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری همدان انجام دادیم تا شاید گره‌گشایی برای حل این بمب ساعتی شهر باشد.

چاره‌ای به جز تخریب و تخلیه پاساژ قدس نداریم

صادق پورسینا در گفتگو با خبرنگار ساز ایرانی با اشاره به پاساژ قدس همدان اظهار کرد: قدمت بهره برداری از این پاساژ قریب به چهل سال می‌رسد که با توجه به قدمت بالای ساختمان پاساژ قدس در سنوات گذشته و در مقاطع مختلفی تعمیراتی در قسمت‌هایی انجام شده اما تأثیری در استقامت ساختمان نداشته است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری همدان افزود: جان و مال شهروندان همدانی برای ما بسیار اهمیت دارد و هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به تهدیدهای این مجتمع گفت: ایمنی و مقاومت ساختمان مجتمع در اولویت است که فرسودگی شدید مصالح و آهن آلات، جان و مال شهروندان محترم اعم از بهره برداران و عموم رهگذران را تهدید می‌کند.

پورسینا خاطرنشان کرد: با جدیت شهرداری همدان به موضوع خطرناک این مجتمع کرده و تا اقدام فوری کوتاه نخواهیم آمد.

سرنوشت پلاسکو و متروپل در انتظار پاساژ قدس/ ضرورت ایمن‌سازی

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ جلسات کارشناسی و تخصصی متعددی با حضور مسئولین و صاحب نظران تشکیل و مشاوری ذی‌صلاح برای ارزیابی ایمنی مجتمع انتخاب شد، بیان کرد: مشاور پس از بررسی میدانی و کارشناسی صراحتاً اعلام کرد مقاوم سازی به دلیل وضعیت موجود ساختمان و برآورد هزینه به صرفه و صلاح شهرداری نیست.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری همدان عنوان کرد: تنها راه تخریب و نوسازی این مجتمع است.

وی با اشاره به لزوم تعطیلی و تخلیه کامل پاساژ قدس گفت: غالب بهره برداران از صاحبان حق سرقفلی مجتمع تجاری بوده و تجدید بنا، تخریب و تخلیه بنا مستلزم تعطیلی محل و ایجاد وقفه و دارای تبعات اجتماعی است.

پورسینا خاطرنشان کرد: تأخیر در تعطیلی و تخریب محل با عدم اقدام به موقع خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت که در صورت وقوع حادثه تبعات اجتماعی و غیره در سطوح استانی و ملی را نمی‌توان نادیده گرفت و همه باید کمک کنند این موضوع حل شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری همدان با اشاره به حوادث ناگواری مانند پلاسکو و متروپل بیان کرد: حوادث ناگواری نظیر ساختمان پلاسکو و متروپل آبادان نشان داد نباید غفلت کرد و همه اعم از شهروندان، کسبه و بهره برداران و مسئولان باید همه کمک کنند تا این موضوع حل شود.

وی افزود: رفع خطر از محل‌های مهم و پاساژها که محل تردد و مراجعین عموم مردم می‌باشند ابتدا بر عهده مالک و در صورت عدم اقدام به موقع از سوی مالک بر عهده شهرداری‌ها می‌باشد که این مهم می‌تواند مسئولیت شهرداری را مضاعف کند.

شهرداری مجتمع جایگزین به کسبه پاساژ قدس معرفی کند

یکی از کسبه‌های این مجتمع نیز در گفتگو با خبرنگار ساز ایرانی با بیان اینکه تعطیلی آسیب بسیاری به ما خواهد زد، اظهار کرد: در بحث ریزش پلاسکو ما دیدیم دولت و شهرداری کمک کردند تا زمان تکمیل این پروژه بنیاد مستضعفان مکان جایگزین برای کسبه تدارک دید.

سرنوشت پلاسکو و متروپل در انتظار پاساژ قدس/ ضرورت ایمن‌سازی

وی افزود: تعطیلی و تخلیه پاساژ قدس به شدت اقتصاد خانواده‌های ما صدمه خواهد زد و انتظار داریم از ما حمایت صورت بگیرد.

این کسبه پاساژ قدس با بیان شهرداری مغازه و مجتمع جایگزین در اختیار ما قرار دهد، گفت: تا زمان ساخت مجتمع جدید حداقل باید فکری به حال کسبه این مجتمع صورت بگیرید.

وی عنوان کرد: قطعاً ما هم برای جان و مال‌مان ارزش قائل هستیم و به هر قیمتی مخالف تخریب و تخلیه پاساژ نیستیم اما شهرداری هم باید با کمک استانداری و سایر مسئولین استانی به ما کمک کند.

مدعی‌العموم برای رعایت حقوق شهروندان ورود کند

احمد عابدینی یکی از شهروندان همدانی هم در گفتگو با خبرنگار ساز ایرانی اظهار کرد: مردم نه باید تاوان اهمال شهرداری و کسبه پاساژ قدس را بدهند و باید به زودی تصمیم جدی گرفته شود.

وی افزود: روزانه زن و بچه ما و هزاران نفر در این پاساژ رفت و آمد می‌کنند و کوتاهی در این زمینه به هیچ وجه جایز نیست.

این شهروند همدانی با بیان اینکه اولویت حفظ سلامت و جان شهروندان است، گفت: اگر خون از بینی یک شهروند بیاید آن وقت چه کسی پاسخگو خواهد بود.

عابدینی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ورود دادستان مدعی‌العموم و سایر نهادهای امنیتی با جدیت با کم‌کاری و به خطر انداختن جان شهروندان برخورد شود.

گفتنی است؛ بدون شک هیچ‌گاه خاطره تلخ پلاسکو و متروپل از یاد یک ایران نخواهد رفت و امیدواریم در هیچ کجای این کشور پهناور جان هیچ شهروندی به خطر نیافتد.

در همدان نیز با شناسایی تمام پاساژهای پر خطر حداقل به مردم اطلاع‌رسانی شود که به آنجا ورود نکنند و هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سرنوشت پلاسکو و متروپل در انتظار پاساژ قدس/ ضرورت ایمن‌سازی – خبرگزاری ساز ایرانی | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سرنوشت پلاسکو و متروپل در انتظار پاساژ قدس/ ضرورت ایمن‌سازی – خبرگزاری ساز ایرانی | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.