به گزارش روابط عمومی موزه سینما، کارگاه آشنایی با اهمیت تنفس صحیح و تسلط بر بدن در بازیگری و تأثیر آن بر صدا و بیان با حضور اصغر همت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون عصر روز چهارشنبه هفتم آذر در موزه سینما برگزار شد. اصغر همت در این کارگاه گفت: روزگاری اگر فردی از صدای مناسبی برخوردار بود میتوانست تعزیه خوان و بازیگر شود اما امروز شرایط فرق کرده و به گونهای دیگر است.
وی افزود: در بازیگری مقوله مربوط به حواس انسانی دارای صورتی متفاوت است زیرا تنها نباید به مواردی همچون دیدن و شنیدن اکتفا کرد. جمله مشهوری با این مضمون وجود دارد که بازیگر باید ببنید آنچه را که نیست و نبیند آنچه را که هست.
بازیگر سریال امام علی (ع) عنوان کرد: هیچ فردی وجود ندارد که با پیدا کردن مجدد شیوه تنفس صحیح و تسلط بر بدن دچار لطمه شود، بنابراین در صورت کسب این مهارتها هر فرد میتواند انسان بهتری باشد. کار بزرگ استانیسلاوسکی این بود که عادات بشری را گردآوری و تدوین کرد. او فشار عضلانی را سم بازیگری میدانست و اهمیت تنفس صحیح در زندگی شخصی را امری مهم به شمار میآورد. نکته جالب این است که انسان از ابتدای تولد تا زمانی که معنای اضطراب را متوجه شود دارای تنفس صحیح است.
همت با بیان اینکه یک بازیگر باید آگاهی بسیاری در حیطههای مختلف داشته باشد، افزود: بازیگر نیاز دارد تا در رشتههای مختلف آموزههایی را کسب کند. به عنوان مثال، یک بازیگر در صحنه تئاتر باید به تواناییهای خود متکی باشد، در صورتی که در سینما امکان برداشتهای متفاوت و همچنین مقولهای همچون تدوین وجود دارد. در تئاتر نمیتوان تقلب کرد و به همین دلیل است که معیار سنجش و توانایی یک بازیگر روی صحنه تئاتر است. بازیگری در شکل واقعی آن توسط افرادی اتفاق افتاده است که دارای تجربه حضور در عالم نمایش هستند.
وی درباره اهمیت تنفس صحیح، گفت: همه افرادی که به صورت غلط تنفس میکنند دچار سردرد هستند. اولین فعالیت برای شروع بازیگری، بازگشت به تنفس صحیح اولیه است. استانیسلاوسکی معتقد بود بدون تنفس صحیح، امر بازیگری به هیچ عنوان امکانپذیر نیست و یوگا ورزش اصلی بازیگری به شمار میرود، چراکه باعث آزاد شدن جسم و ذهن یک فرد میشود.
همت با بیان اینکه بازیگری به شیوه درست آن تنها در شرایط سلامت کامل ذهن و جسم اتفاق میافتد، عنوان کرد: به نظر من حتی وجود لهجه نقص عضو به حساب میآید و نمیتوان با آن نقشی چون هملت را ایفا کرد. یک بازیگر باید در عین سلامت صد در صد قادر باشد تا نقش یک نابینا یا بیمار مبتلا به زوال عقل را بازی کند. همچنین ضروری است تا فعالیتها و تمرینهای صحیح مربوط به بازیگری جزئی از عادات ثانویه علاقهمندان به این رشته باشد.
بازیگر مجموعه «آژانس دوستی» ادامه داد: زنده یاد حمید سمندریان اعتقاد داشت که برای یک بازیگر باید رفتارهای غیر ارادی نیز صورتی ارادی داشته باشد. اگر فردی دارای ماهیچهها و بدنی آزاد نباشد، صدا و بیان گوشنوازی نخواهد داشت و همانطور که گفته شد، فشار عضلانی سم بازیگری است و برطرف کردن چنین مواردی تنها با تمرینهای مداوم حاصل میشود.
وی با اشاره به اینکه بداهه یک اصل در کار بازیگری است، گفت: ممکن است هر اتفاقی روی صحنه رخ دهد و بازیگر باید بدون آنکه مخاطب متوجه شود، آمادگی مواجهه با آن را داشته باشد.
همت درباره شخصیتهای منفی در آثار نمایشی، گفت: من معتقدم نقش منفی وجود خارجی ندارد زیرا هیچ فردی در دنیا نخواهد بود که خود را شخصیتی منفی بداند، بلکه این تماشاگر است که منفی بودن یک نقش را تشخیص میدهد. همچنین طرز بیان جملات در زبان معیار موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. بیان بدون لحن و بدون لهجه زبان معیار نامیده میشود و بیان معیار دارای قانون و قاعده است.
این کارگاه که در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد پنج ساعت به طول انجامید و بخش اصلی آن به تمرینهای عملی اختصاص داشت.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقش منفی وجود خارجی ندارد" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقش منفی وجود خارجی ندارد"، کلیک کنید.